موضوع اقدام پژوهی :
راهکارهای افزایش علاقمندی دانش آموزان اول متوسطه به نگارش و نوشتن در درس زبان فارسی(1)
بیان مسئله:
حل مسئلهای که مطرح میشود این است، با توجه به محور بودن دانشآموزان در فعالیتهای کلاس، در راستای این اقدام پژوهی چه راهکارهای عملی را میتوان جهت علاقمند کردن دانش آموزان به نوشتن را ارائه نمود تا ضمن ایجاد زمینهی مناسب جهت آموزش نوشتن و افزایش دامنهی لغات، زمینهی مناسبی برای آموزش مفاهیم ادبی، قصهها، پرکردن اوقات فراغت دانشآموزان، جایگزین کردن تحقیق و پژوهش به جای محفوظات ناقص، ایجاد زمینهی لازم برای گسترش فرهنگ مطالعه و تحقیق، و روحیهی احترام به پژوهش و نوشتن در دانشآموزان ایجاد شود.
موضوع بیعلاقگی دانشآموزان اول متوسطه کلاس 202 نسبت به نگارش و نوشتن در درس زبان فارسی و همچنین شلوغی و نافرمانی دانش آموزان را مطرح کردم. بحث طولانی شد. هر یک از همکاران نظرات خود را اعلام کردند. یادداشتهای قابل توجهی تهیه کردم. برخی از مطالب شبیه نظرهای دانشآموزان بود. برخی دیگر پختهتر و سنجیدهتر. روی هم رفته مطالب جالبی گفته شده بود. به پیشنهاد اقدام پژوه قرار شد یک جلسة مشترک با مدیر مدرسه داشته باشیم. مدیر مدرسه پیشنهاد را قبول کرد و یک جلسه گذاشته شد و موضوع آنجا نیز مطرح شد. با والدین صاحبنظر دانش آموزان و استادان اهل فن هم جلساتی گذاشته شد. پیشنهادهایی جهت فعال کردن دانش آموزان به نگارش ارائه گردید.
راهحلهای پیشنهادی:
پیاده کردن روشهای متنوع و گوناگون و متناسب با اهداف نگارش و نوشتن در درس زبان فارسی؛ 2- ایجاد انگیزه و علاقه در دانشآموزان؛ 3- نصب پوسترهایی در خصوص نویسندگان و شعرا و انواع گلهای زیبا جهت نوشتن و نگارش در کلاس ؛ 4- خواندن کتابهای داستانی و خاطراتی از جنگ و انتظار نوجوان در کلاس؛ 5- کشاندن مطالب تدریس به مسائل زندگی روزمره؛ 6- استفاده از نمودار تشویقی و مقایسه دانش آموزان نسبت به امتحانات قبلی و کلاسهای دیگر؛ 7- آشناکردن دانشآموزان با دستگاه خلقت و چگونگی رسیدن به تعالی و سعادت آنها در زندگی؛
اجرای راه حل ها:
ارائه شیوه های نوین تدریس در درس نگارش و نوشتن و بردن دانش آموزان به گردش علمی، گسترش فرهنگ مطالعه و تحقیق.
در موضوعهای تعیین شده تحقیقات بسیار عالی تهیه شده و تحویل داده شد طی یک ماه بررسی نتایج به اطلاع آنان رسانده شد. هر جلسه مطالبی از کتابهای مختلف انتخاب میشد و در کلاس قرائت میشد. دانش آموزان بسیار علاقهمند به نوشتن و خاطرهنویسی در درس زبان فارسی شده بودند که بعد از کلاس درس به سراغ دبیران ادبیات کلاسهای دیگر میرفتند و در خصوص سؤالات کلیدی هر درس و مطالعه و تحقیقی که به آنان داده شده بود.
نسبت به گذشته اطلاعات آنان بسیار بالا رفته بود؛ که نکات بسیار مهم و والایی را نسبت به درسهای آینده هنگام تدریس از خود بروز میدادند. در مسابقات خاطرهنویسی و مقالهنویسی مشارکت بالایی داشتند.
ارزیابی از نگارش و نوشتن در درس زبانفارسی که براساس معیارهای تعیین شده که در صفحات قبل به آن اشاره شده بود در مقایسه با ارزیابی قبلی بسیار بالا بود. 2- مقایسة حضور دانشآموزان در فعالیتهای کلاسی نسبت به قبل از اجرای طرح. 3- نظرخواهی از دانشآموزان و اولیای آنها. 4- نظرخواهی از مدیر و معاونین آموزشگاه با مشاهدة نمرات قبلی و بعدی دانشآموزان. 5- درست کردن وسایل کمک آموزشی، تهیه جزوات کمک آموزشی، تهیه جزوات و مطالعه و تحقیق. نوشتن متنهای ادبی و مقالهنویسی در کلاس زبانفارسی.
توجه :
برای سفارش و دریافت کامل این اقدام پژوهی به شماره 09159886819 در تلگرام یا واتساپ پیام دهید .
همچنین می توانید از لینک های زیر اقدام پژوهی های آماده و کامل سایت را ببینید و دریافت نمائید :
روی لیست هر پست که خواستید در زیر کلیک کنید یا می توانید در همین صفحه همه موضوعات را مشاهده نمایید :
1193 - طرح درس هدیه های آسمانی دوم ابتدایی درس هدیه های خدا
1192 - طرح درس تاریخ ایران و جهان(2) درس تحولات سیاسی اروپا در قرن جدید صفحه 21-17
1191 - طرح درس روزانه ملی پیام های آسمانی هفتم درس پیامبر رحمت
1190 - طرح درس روزانه ملی قرآن هشتم درس وقف در آخر جمله
1189 - طرح درس سالانه مطالعات اجتماعی نهم
اقدام ,پژوهی ,لیست ,های , ,درس ,اقدام پژوهی ,لیست اقدام ,پژوهی های , لیست ,دانش آموزان ,لیست اقدام پژوهی ,ارائه اطلاعات شواهد ,گسترش فرهنگ مطالعه
درباره این سایت