روش تدریس حل مسئله
در فرآیند تدریس معلم باید بتواند تاکتیکهایی را برای ساده سازی مواد آموزشی به کار برد . تا به یادسپاری مطالب برای دانشآموز عمیق گردد . رمز اینگونه یادگیری توجه به تفاوتهای فردی ست که اساس آن کارایی و اثربخشی معلم و در نتیجه بهرهوری است .
معلمی که اطلاعات زیاد دارد اما نمیتواند تدریس را با شیوهای درست انجام دهد کارایی دارد اما اثربخش نیست . معلم اثربخش کارهایش را درست انجام میدهد ، برنامه ریزی دارد ، دارای منش گفتاری مطلوب است و میتواند سؤالات ترغیبی چالش انگیز ایجاد کند .
چنین معلمی به نیازهای یادگیرنده حساس و آنها را تشخیص میدهد اهل تخصص ،دانش و انعطافپذیر است و میداند چگونه با برنامه ریزی زمان را در اختیار بگیرد .
بدون شک معلمان با دانستن ویژگیهایی از قبیل مصمم بودن ، صمیمیت ، جرات ، کارایی ، توان و کاردانی در هنر آموزش موفق هستند .
یکی از روشهای فعال تدریس معلم روش حل مسئله است در این روش معلم با طرح یک مسئله انگیزه را در دانشآموز ایجاد کرده و وی را وادار به گردآوری اطلاعات میکند و براساس همین اطلاعات فراهم شده قضاوت میکند . نکته مهم اینست که معلم باید دربارهی موضوع موردنظر اطلاعات و تسلط کافی داشته باشد و منابع مربوط به موضوع را به خوبی بشناسد و به دانشآموز انتقال دهد . در غیر اینصورت هدایت و رهبری او کمک زیادی به دانشآموز نمیکند از طرفی داشتن امکانات کافی نیز لازمهی کار است. به عنوان مثال در اختیار داشتن کتابخانهای مجهز و در صورت وم آزمایشگاه و امکان استفاده از آنها نیز ضروری به نظر میرسد .
حال با توجه به مقدمه فوق میخواهیم روش حل مسئله را بیشتر باز کنیم و به آن بپردازیم .
حل مسئله
حل مسئله فرایندی است برای کشف توالی و ترتیب صحیح راههایی که به یک هدف یا یک راهحل منتهی میشود . در موقعیتی که انسان با مسئلهای روبرو میشود ، باید بر موانع یا مشکلاتی که بر سر راه رسیدن به هدف وجود دارد ، غلبه کند . عامل اصلی در حل مسئله ، عبارت است از کاربرد تجربه قبلی فرد برای رسیدن به راه حل و پاسخی که پیش از آن برای انسان ناشناخته بوده است . حداقل در موقعیت ویژهای که شخص در آن قرار دارد ، تجربه ، دانش و مهارت گذشته ، پیشنیاز حل مسئله محسوب میشود . (صفوی – امان االه ۱۳۸۰)
روش حل مسئله یکی از روشها فعال تدریس است . مورگان و همکاران او مسئله را نوعی تعارض یا تفاوت بین موقعیت موجود و موقعیت دیگری که میخواهیم ایجاد کنیم ، تلقی میکنند . به دیگر سخن، انسانها در پی حل مسائل خود هستند و میکوشند برای هر موضوع حل نشدهای راه حلی بیابند.
اگر نظام آموزشی توانایی حل مسئله را به دانشآموزان یاد بدهد ، به یقین به اهداف خود دست خواهد یافت . زیرا هرچه قدرت تصمیمگیری و گزینش راهحل های مطلوب در فراگیرندگان افزایش یابد ، نیازهای روزمرهی خود را راحتتر رفع میکنند و موفق تر خواهند بود . یک ضرب المثل چینی میگوید : ” اگر به فردی یک ماهی بدهی ، یک وعده غذای او را فراهم آوردهای . اما اگر به او ماهیگیری بیاموزی ، غذای یک عمر او را تأمین کرده ای.” این موضوع نشان میدهد که باید به فراگیرندگان ، روش حل مسئله و تصمیم گیری را بیاموزیم و آ»ان را به روشهای گوناگون مسلح کنیم تا در موقعیتهای مناسب دست به انتخاب بزنند . تأکید نظامهای پیشرفتهای آموزشی ، به ویژه در مسائل پرورشی نیز ، بر همین است . باید روی کردهای روش حل مسئله را تقویت کنیم تا دانشآموزان بتوانند بنا به مقتضیات
زمان ،اطلاعات و آموختههای خویش را تعمیم دهند و نیزوهای بالقوه را به فعل برسانند در گسترهی زندگی ،به رفتارهای مطلوب تبدیل کنند . (فضلی خانی – منوچهر ۱۳۸۶)
راههای حل مسئله
راههای مختلفی برای حل مسئله وجود دارد که برخی از آنها به شرح زیر
است :
حل مسئله از طریق آزمایش و خطا
چنانچه با مسئلهای روبرو شویم که برای حل آن ، قاعده و اصول از پیش شناخته شدهای در اختیار نداشته باشیم ، آن را از طریق آزمایش و خطا حل میکنیم و بعنوان
مثال ، چنانچه برای نخستین بار بخواهیم با دسته کلیدی که تعداد زیادی کلیدهای شبیه به هم دارد ، قفلی را باز کنیم ناچار باید با آزمایش و خطا ، یک یک کلیدها را امتحان کنیم تا به کلید اصلی برسیم . روش آزمایش و خطا قاعده و اصول معینی ندارد و موجب اتلاف وقت میشود تنها چیزی که از این رهگذر میآموزیم حل همان یک مسئله است ؛ اما قاعدهای فرا نمیگیریم که بتوانیم آن را برای حل سایر مسائل تعمیم دهیم .
حل مسئله از طریق بینش و شناخت
هنگامی که عناصر و روابط مربوط به یک مسئله برای انسان شناخته شده باشند ، میتوان آن را از طریق بینش و شناخت حل کرد . روش حل مسئله از طریق بینش به کشف قواعد و الگوی روابط و یا اصولی که در مسئله نهفته است ، دلالت دارد و به محض اینکه عوامل مذکور شناخته شوند ، مسئله مستقیماً حل خواهد شد. رفتار توأم با بینش دارای دو شرط است :
1. باید اصول اصلی شناخته و فهمیده شوند
2. منابع و وسایل موجود تغییر یابند و یا انطباق داده شوند تا حل مسئله از طریق بینش عملی گردد .
مثال : فرض کنیم که یک پیام سری با این ارقام ( ۴-۴۰-۸-۴۰) ارسال شده است برای حل این مسئله باید بدانیم ارقامی که به کار رفته اند ، چه ارتباطی با حروف الفبا دارند . وقتی کشف میکنیم که ارقام مزبور به ترتیب حروف ابجد هستند ، از طریق بینش ، مفهوم آن را دریافت و در حقیقت آن را حل میکنیم .
حل مسئله با روش تحلیلی
تحلیل تدریجی و گام به گام در جهت رسیدن به حل مسئله به فهم کامل کلیه مراحل و روابط مربوط نیاز دارد . این روش آمیزهای از روش آزمایش و خطا ، بینش و تفکر منطقی است . بسیاری از مسائل هندسی به این گونه حل میشوند . در سطوح بالاتر ،احتمالاً این روش همان روشی است که دانشمندان در برخورد با مسئله در پیش میگیرند . معمولاً دانشمندان برای حل مسائل پیچیده ، آنها را توصیف میکنند ؛ علت پدیدهها را تشریح مینمایند و دربارهی پدیده ها به پیشگویی میپردازند .
مانند :
۱- چگونه میتوان از تكثير و انتشار باكتري ها جلوگيري كرد ؟
۲- چه عواملي باعث فرسايش خاك مي شوند ؟
مدلهای مختلف حل مسئله :
برای روش حل مسئله ، مدلهای متفاوتی وجود دارد که مهمترین آنها را جان دیویی و جورج پولیا عنوان کردهاند .
مراحل روش حل مسئله مبتنی بر الگوی جان دیویی
1- مشخص کردن مسئله
در این مرحله ، تمام ابعاد مسئله تعیین و به فراگیرندگان تفهیم میشود .
2- جمع آوری اطلاعات براساس ساخت فرضیه
یک سلسله اطلاعات زمینهای جمع آوری میگردد و فرضیه براساس آنها حدس زده میشود .
3- فرضیه سازی
براساس نظریات و عقیدهی شخصی افراد ، حدس و گمان اولیه ساخته و فرضیه معرفی میگردد .
4- آزمایش فرضیهها
روشهای تحقیق و بررسی برای یکایک فرضیهها پیش بینی میشود . دانشآموزان از طریق چند روش ، فرضیهها را مورد آزمایش قرار میدهند ، نتایج را ثبت میکنند و در طی اجرای راه حلهای متفاوت ، درستی یا نادرستی فرضیه ها را مشخص میکنند .
5- نتیجه گیری ، تعمیم و کاربرد
پس از این که اطمینان حاصل شد که نتیجهی اجرای روشها قابل دفاع است ، آنها را در حکم فرضیههای قابل قبول ، تأیید و برای تعمیم کاربرد و استفادهی دیگران معرفی میکنند .
برای اجرای صحیح و مؤثر این الگو ، رعایت نکات زیر ضروری است :
1. موضوعاتی که برای تدریس انتخاب میشود ، باید با شرایط و خصوصیات مراحل الگو متناسب باشد .
2. در هریک از مراحل ، باید گروههایی تشکیل گردد و بحث و گفتگو ساماندهی شود .
۳ - اطلاعات مقدماتی برای بعضی از موضوعات ، به ویژه روشهای تحقیق و آزمایش و ساخت فرضیه، باید به نحو مطلوب ارائه شود .
۴ - دانشآموزان باید برای اجرای صحیح مراحل ، به نحو مناسبی راهنمایی شوند و به صورت غیرمستقیم هدایت گردند .
5- روشهای جمع آوری اطلاعات و منابع اطلاعاتی ، به دانشآموزان معرفی شود .
۶ - به روشهای غیر معمولی که دانشآموزان ارائه میدهند ، توجه شود ؛ زیرا ممکن است این روشهای غیرعادی ، خلاقانه باشند .
۷ - فراگیرندگان باید تشویق شوند و از روشهای گوناگونی برای حل مسائل استفاده کنند و از اجرای یک روش یکنواخت و معمولی بپرهیزند .
اجرای نمونه تدریس به روش حل مسئله ( مدل جان دیویی)
پایه تحصیلی : پنجم دبستان
ماده درسی :علوم تجربي موضوع : نور و رنگ
راهبرد ایجاد انگیزه
اجرای مراحل روش
مرحلهی نخست : مشخص کردن مسئله
معلم : ” دوستان گرامی و دانشآموزان کوشا ، امروز مسئلهای پیش روی ماست که میخواهیم با یک روش علمی ، آن را بررسی کنیم ، همان طور که میدانید ، یکی از ویژگیهای بارز یک محقق و دانشمند، شناخت مسئله ، بررسی آن و رسیدن به یک واقعیت علمی است . در این درس ، باید بسیاری از موقعیتهای کار تحقیق را تجربه کنید و بکوشید در مدار علم و تفکر منطقی و حدس و گمان علمی حرکت کنید . بنابراین حوصله ، جدیت و مقاومت ، در این کار نقش مهمی ایفا میکند .
مسئلهی امروز ما این است :
رنگين كمان چیست ؟ چه عاملي باعث به وجود آمدن رنگين كمان مي شود؟ آيا ما هم مي توانيم رنگين كمان درست كنيم ؟ همهی شما واژههای به کار رفته در این مسئله را درک میکنید اما اگر در مورد مفاهیم اشکالی دارید ، سؤال کنید . “
مرحله دوم : جمع آوری اطلاعات برای ساخت فرضیه
معلم : برای این که بتوانید جوابهایی برای سؤالات پیدا کنید . باید از مطالعهی کتاب و گفتگو با دوستان ، به جمعآوری اطلاعات بپردازید ، زیرا ارائهی یک فرض ، به پیش دانستههایی نیاز دارد . یادآوری میکنم که حدس و گمان و فرض ، بر یک رشته اطلاعات مبتنی است و بدون داشتن ذهنیت قبلی نمیتوان به این اقدام دست زد . ( معلم براساس تواناییهای دانشآموزان و امکانات موجود ، زمان مناسبی پیش بینی میکند . )
مرحله سوم : فرضیه سازی
پس از بررسیهای مقدماتی ، هریک از دانشآموزان به صورت انفرادی یا گروهی ( ترجیحاً گروهی) فرضیههایی پیشنهاد میکنند . طبیعی است که ممکن است اکثر فرضیهها نادرست باشد . اما لذت روش حل مسئله در این است که با تحقیق و بررسی علمی ، به درستی یا نادرستی فرضیهها پی ببریم . بعضیها گمان میبرند که ثابت کردن درستی فرضیه کار ارزشمندی است و اگر فرضیهای ثابت نشود ، کاری انجام نشده و تحقیق شکست خورده است . در حالی که چنین نیست و فرایند فرضیه سازی و نحوهی بررسی و کنترل آن بسیار مهم است و هر نتیجهای اعم از مثبت یا منفی ، از اعتبار علمی فعالیت نمیکاهد .
باید توجه داشت که امکان دارد دانشآموزان ، فرضیههای زیر را پیشنهاد کنند :
گروه یک : دلیل شكل گيري رنگين كمان نوع آب و هواي موجود مي باشد.
گروه دو : دلیل تشكيل رنگين كمان وجود ذرات ريز آب در هوا است.
گروه سه : نور خورشيد درشكل گيري رنگين كمان تاثير دارد.
مرحله چهارم : آزمایش فرضیهها
در این مرحله ، معلم از دانشآموزانی که فرضیهای پیشنهاد کردهاند ، میخواهد که با استفاده از وسایل یا دلایل نظری ، از فرضیهی خود دفاع کنند . امکان دارد برای این مرحله وقت زیادی صرف شود که معلم باید این وقت را با توجه به توانایی شاگردان مشخص کند .
در این جا ، منظور از بررسی فرضیه این است که دانشآموزان ، متغیرهای اعلام شده در فرضیهها را در محیطهای گوناگون آزمایش کنند .
مرحله پنجم : نتیجه گیری ، تعمیم و کاربرد
معلم : ” از تلاش شما متشکرم . همهی گروهها با جدیت زیادی کار کردید . من ، بدون این که به نتایج فکر کنم ، تلاش را مثبت ارزیابی میکنم که به اهداف زیادی رسیدهایم . حالا زمان آن است که گروهها ، به ترتیب ، مراحل انجام دادن کار و فرضیهی خود را بیان کنند و نتایجی را که به دست آوردهاند ، مطرح سازند . بقیه دانشآموزان هم باید خوب گوش کنند و نظر خود را بیان دارند . “
همهی گروهها گزارش خود را ارائه میدهند و در جریان این مرحله ، فرضیههای آنان بررسی و آزمایش میشود . در پایان فرضیه های ثابت شده به مثابه یک اصل پذیرفته میشود و تأیید میگردد.
در این مرحله ، منظور از تعمیم و کاربرد آن است که با انجام دادن آزمایشهای
مشابه ، به درستی فرضیه پی ببریم و بتوانیم آن را به همهی موقعیتهای مشابه تعمیم دهیم . در پایان درس ، معلم باید ذهن دانشآموزان را به اجرای مراحل تحقیق به روش حل مسئله ، در امور زندگی جلب کند و از آنان بخواهد برای رسیدن به اهداف خود ، اطلاعات صحیحی جمعآوری کنند و به بررسی و تجزیه و تحلیل آنها بپردازند .
ارزشیابی پایانی
1. مراحل انجام دادن یک آزمایش و تحقیق را بیان کنید ؟
2. دلایل شكل گيري رنگين كمان را نام ببرید .
ارائه تکلیف
الف) تکلیف تمرینی
1. با چه آزمایشهایی میتوان رنگين كمان را به وجود آورد؟
2.   1193 - طرح درس هدیه های آسمانی دوم ابتدایی درس هدیه های خدا 1192 - طرح درس تاریخ ایران و جهان(2) درس تحولات سیاسی اروپا در قرن جدید صفحه 21-17 1191 - طرح درس روزانه ملی پیام های آسمانی هفتم درس پیامبر رحمت 1190 - طرح درس روزانه ملی قرآن هشتم درس وقف در آخر جمله 1189 - طرح درس سالانه مطالعات اجتماعی نهم
درباره این سایت