راهکارهای افزایش یادگیری دانشآموزان پایه دهم در درس زبان انگلیسی
بیان مســئله
شرایط متفاوت دانشآموزان این دبیرستان که بیشتر آنها از مردودیهای مدارس روزانه، افرادی با وقفههای تحصیلی طولانی و یا متأهـــل میباشند، شیوههای رفتاری و تدریس متفاوتی را ایجاب می کند.
از آن جا که دانشآموزان کلاس اول بیشترین ضعف را در درس زبان انگلیسی دارا بودند، مسئلهی اساسی در این موقعیت، این بودکه با بهرهگیری از چه راهکارهایی میتوان چشمانداز روشن و امیدبخشی نسبت به موفقیت در یادگیری زبان انگلیسی در این دانشآموزان ترسیم نمود ؟ و به عبارتی چگونه میتوان موجبات انگیزش یادگیری زبان انگلیسی و بهبود وضعیت زبانی دانشآموزان در این زمان کوتاه را فراهم نمود؟
توصیف وضع موجــود(شواهد 1)
شاخصهای کیفی وضع موجود نشان دهندهي بیعلاقه بودن، ضعف فراوان در روخوانی، گرامر و فهم متون، روند کند یادگیری، اضطراب و عدم اعتمادبهنفس، مشکلات خانوادگی، وقفههای تحصیلی طولانی، عدم موفقیت در مدارس روزانه و وجود ردههای سنی متفاوت و ناهمگون بود.
شاخصهای کمی نیز در اوایل نیمسال دوم در سال تحصیلی88-87 بیانگر این بود که: از مجمــوع 20 دانشآموز کلاس اول متوسطه، 9 نفر نمرهی بالای10 کسب نمودهاند،که این میزان نسبت به کل کلاس بسیار کم میباشد، بنابراین در این اقدامپژوهی سعی شده است این میزان، به سطح قابل قبولی در پایان ترم افزایش یابد.
انتخاب راهحــل ها
اقدامپژوه با جمعآوری اطلاعات از طریق مشاهده، پرسشنامه، مصاحبه و مطالعه به نتایجی در رابطه با راهــکارهای بهبود یادگیری درس زبان انـگلیسی دست یافته و از مجموع راهحلهای پیشنــهادی، شش راهحل زیر رابا توجه به امکانات موجود در دبیرستان و مدت زمان موجود انتخاب نموده و تصمیم به اجرای آنها گرفت.
1- فعال نمودن دانشآموزان در فرآيند ياددهي- يادگيري ؛
2- گروهبندی دانشآموزان و استفاده از دانش آموزان قویتردر رهبری گروه ؛
3- استفاده از کتابهای کمک درسی جامع و استاندارد با تمرینهای فراوان و بدون پاسخ ؛
4- توجه ويژه به ارزشيابي مستمر ( تكويني ) با معناي درست و دقيق آن ؛
5 – برگزاری کلاسهای تقویتی ، با بهرهگیری از راهحلی انگیزشی و معنوی، موازی آموزش علمی ؛
6- برقراری ارتباط عاطفي مناسب با دانشآموزان ؛
اجرای راهحــل ها
بعد از اعتباربخشی به راهحلها توسط اساتید فن و همکاران فرهیخته، اقدامپژوه هرشش مورد را به مرحله اجرا در آورد و در طول اجرا، هر جا نیاز به اصلاح و تعدیل راهحلی بود، با تفکر و بررسی آن را انجام داده و سعی نمود به نحو احسن، راهکارها را عملی سازد.
توصیف وضع مطلــوب (شواهد2)
شاخصهای کیفی وضع مطلوب نشان دهندهی علاقهمندی، افزایش ضریب امنیتخاطر، کاهش اضطراب، مشارکت در فعالیتهای کلاسی، ارتقای کیفیت یادگیری، افزایش خودباوری و اعتمادبهنفس دانشآموزان مردودی و یا دارای وقفههای تحصیلی، همدلی و ارتباط عاطفی بسیار خوب دبیر با دانش آموزان است.
شاخصهای کمی وضع مطلوب نیز نشان میدهد،که تـعداد دانشآموزان با نمرهی بالای 10 در کلاس اول به نفر رسیده است. بر این اساس در اواخر سال تحصــیلی 88-87 میــزان درصد قبـولی دانشآموزان کلاس اول از 45 % ( وضع موجود) به90 % (وضع مطلوب) رسیده است. بنابراین پژوهشگر در رابطه با افزایش درصد قبولی وپیشــرفت دانشآموزان این دبیرستان در درس زبان انـگلیسی به نتیجه مورد
توجه :
برای سفارش و دریافت کامل این اقدام پژوهی به شماره 09159886819 در تلگرام یا واتساپ پیام دهید .
همچنین می توانید از لینک های زیر اقدام پژوهی های آماده و کامل سایت را ببینید و دریافت نمائید :
روی لیست هر پست که خواستید در زیر کلیک کنید یا می توانید در همین صفحه همه موضوعات را مشاهده نمایید :
1193 - طرح درس هدیه های آسمانی دوم ابتدایی درس هدیه های خدا
1192 - طرح درس تاریخ ایران و جهان(2) درس تحولات سیاسی اروپا در قرن جدید صفحه 21-17
1191 - طرح درس روزانه ملی پیام های آسمانی هفتم درس پیامبر رحمت
1190 - طرح درس روزانه ملی قرآن هشتم درس وقف در آخر جمله
1189 - طرح درس سالانه مطالعات اجتماعی نهم
پژوهی ,اقدام ,لیست ,های , ,دبیر ,اقدام پژوهی ,لیست اقدام ,پژوهی های , لیست , لیست ,لیست اقدام پژوهی ,راهکارهای افزایش یادگیری
درباره این سایت