راهکارهای افزایش یادگیری دانش­آموزان پایه دهم در درس زبان انگلیسی

 

 بیان مســئله

 شرایط متفاوت دانش­آموزان این دبیرستان که بیشتر آنها از مردودی­های مدارس روزانه، افرادی با وقفه­های تحصیلی طولانی و یا متأهـــل می­باشند، شیوه­های رفتاری و تدریس متفاوتی را ایجاب می کند.

از آن جا که دانش­آموزان کلاس اول بیشترین ضعف را در درس زبان انگلیسی دارا بودند، مسئله­ی اساسی در این موقعیت، این بودکه با بهره­گیری از چه راهکارهایی می­توان چشم­انداز روشن و امیدبخشی نسبت به موفقیت در یادگیری زبان انگلیسی در این دانش­آموزان ترسیم نمود ؟ و به عبارتی چگونه می­توان موجبات انگیزش یادگیری زبان انگلیسی و بهبود وضعیت زبانی دانش­آموزان در این زمان کوتاه را فراهم نمود؟

توصیف وضع موجــود(شواهد 1)

شاخص­های کیفی وضع موجود نشان دهنده­ي بی­علاقه بودن، ضعف فراوان در روخوانی، گرامر و فهم متون، روند کند یادگیری، اضطراب و عدم اعتماد­به­نفس، مشکلات خانوادگی، وقفه­های تحصیلی طولانی، عدم موفقیت در مدارس روزانه و وجود رده­های سنی متفاوت و ناهمگون بود.

شاخص­های کمی نیز در اوایل نیمسال دوم در سال تحصیلی88-87 بیانگر این بود که: از مجمــوع 20 دانش­آموز کلاس اول متوسطه، 9 نفر نمره­ی بالای10 کسب نموده­اند،که این میزان نسبت به کل کلاس بسیار کم می­باشد، بنابراین در این اقدام­پژوهی سعی شده است این میزان، به سطح قابل قبولی در پایان ترم افزایش یابد.

انتخاب راه­حــل ها

اقدام­پژوه با جمع­آوری اطلاعات از طریق مشاهده، پرسش­نامه، مصاحبه و مطالعه به نتایجی در رابطه با راهــکارهای بهبود یادگیری درس زبان انـگلیسی دست یافته و از مجموع راه­حل­های پیشنــهادی، شش راه­حل زیر رابا توجه به امکانات موجود در دبیرستان و مدت زمان موجود انتخاب نموده و تصمیم به اجرای آنها گرفت.

1- فعال نمودن دانش­آموزان در فرآيند ياددهي- يادگيري ؛

2- گروه­بندی دانش­آموزان و استفاده از دانش آموزان قوی­تردر رهبری گروه ؛

3- استفاده از کتاب­های کمک درسی جامع و استاندارد با تمرین­های فراوان و بدون پاسخ ؛

4- توجه ويژه به ارزشيابي مستمر ( تكويني ) با معناي درست و دقيق آن ؛

5 – برگزاری کلاس­های تقویتی ، با بهره­گیری از راه­حلی انگیزشی و معنوی، موازی آموزش علمی ؛

6- برقراری ارتباط عاطفي مناسب با دانش­آموزان ؛

اجرای راه­حــل ها

بعد از اعتباربخشی به راه­­حل­ها توسط اساتید فن و همکاران فرهیخته، اقدام­پژوه هرشش مورد را به مرحله اجرا در آورد و در طول اجرا، هر جا نیاز به اصلاح و تعدیل راه­حلی بود، با تفکر و بررسی آن را انجام داده و سعی نمود به نحو احسن، راهکارها را عملی سازد.

توصیف وضع مطلــوب (شواهد2)

شاخص­های کیفی وضع مطلوب نشان دهنده­ی علاقه­مندی، افزایش ضریب امنیت­خاطر، کاهش اضطراب، مشارکت در فعالیت­های کلاسی، ارتقای کیفیت یادگیری، افزایش خودباوری و اعتماد­به­نفس دانش­آموزان  مردودی و یا دارای وقفه­های تحصیلی، همدلی و ارتباط عاطفی بسیار خوب دبیر با دانش آموزان است.

شاخص­های کمی وضع مطلوب نیز نشان می­­دهد،که تـعداد دانش­آموزان با نمره­ی بالای 10 در کلاس اول به نفر رسیده است. بر این اساس در اواخر سال تحصــیلی 88-87  میــزان درصد قبـولی دانش­آموزان کلاس اول از 45 % ( وضع موجود) به90 % (وضع مطلوب) رسیده است. بنابراین پژوهشگر در رابطه با افزایش درصد قبولی وپیشــرفت دانش­آموزان این دبیرستان در درس زبان انـگلیسی به نتیجه مورد

 

توجه :

برای سفارش و دریافت کامل این اقدام پژوهی به شماره 09159886819 در تلگرام یا واتساپ پیام دهید .

همچنین می توانید از لینک های زیر اقدام پژوهی های آماده و کامل سایت را ببینید و دریافت نمائید :

روی لیست هر پست که خواستید در زیر کلیک کنید یا می توانید در همین صفحه همه موضوعات را مشاهده نمایید :

 


سایت علمی و پژوهشی آسمان , اقدام پژوهی , گزارش تخصصی

1193 - طرح درس هدیه های آسمانی دوم ابتدایی درس هدیه های خدا

1192 - طرح درس تاریخ ایران و جهان(2) درس تحولات سیاسی اروپا در قرن جدید صفحه 21-17

1191 - طرح درس روزانه ملی پیام های آسمانی هفتم درس پیامبر رحمت

1190 - طرح درس روزانه ملی قرآن هشتم درس وقف در آخر جمله

1189 - طرح درس سالانه مطالعات اجتماعی نهم

1188 - طرح درس سالانه کتاب قرآن پایه هفتم

1187 - طرح درس سالانه قرآن هشتم

پژوهی ,اقدام ,لیست ,های ,    ,دبیر ,اقدام پژوهی ,لیست اقدام ,پژوهی های ,    لیست ,     لیست ,لیست اقدام پژوهی ,راهکارهای افزایش یادگیری

مشخصات

آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

تجارت الکترونیک ^^ moacamp مطالب اینترنتی از جنس دوست داشتن پروژه های مطلب ***هیـئـت بسیـجیــان بقـیه الله الاعظـم (عج) خزانه شهید بخارایی نوشته های حسین عسکری نیا noorasaa کاربرد آمار فضایی پایگاه تحقیقاتی دکتر حافظی: نگارش پروپوزال، پایان نامه و مقالات علوم پزشکی