پاسخ فعالیت های درس سوم دین و زندگی 1 دهم درس خود حقیقی
بررسی (صفحهٔ ۴۰ کتاب درسی)
چرا نمیتوان این خودِ ثابت را از ویژگیهای بُعد جسمانی دانست؟
چون حقیقت وجود ما یعنی «خود حقیقی ما» هیچ گاه به چیز دیگری تبدیل نمیشود و ما از ابتدای زندگی تا زمان مرگ همان خودمان هستیم. این عدم تغییر و ثبات نشان دهندهٔ آن است که این خود حقیقی از جنس ماده نیست.
ب) خواب و رؤیا: هرکدام از ما هنگام خواب، رؤیاهایی را مشاهده میکنیم. این رؤیاها انواع مختلفی دارند؛ برخی، از حوادث و اتفاقات روزانهٔ ما سرچشمه میگیرند. برخی کابوسند و صحنههایی آشفته و بی اساس دارند، و.
مکانی اما برخی از خوابها، خبر از حوادث گذشته یا رویدادهای آینده میدهند، یا نشان دهندهٔ هستند که هرگز در بیداری آنجا را ندیدهایم و بعدها که به آنجا میرویم، آنچه را در خواب دیده بودیم، در خارج مشاهده میکنیم. گاه این رؤیاها به گونه ای است که شخص کوچکترین سابقهٔ ذهنی دربارهٔ آنها ندارد، به طوری که بعد از بیدار شدن آن را باور نکرده و به خواب خود اعتنا نمی کند، اما بعد از گذشتِ مدت زمانی، همان رؤیا با تمام جزئیات به وقوع میپیوندد و شخص را به شگفتی وا میدارد.
انسان در این قبیل خوابها که به آن «رؤیای صادقه» میگویند، از ظرف زمان و مکان خود خارج میشود و به زمانی در گذشته یا در آینده میرود، درحالی که جسم او در رختخواب است و چشم و گوش او چیزی نمیبیند و نمیشنود. نمونههایی از رؤیاهای صادقه را قرآن کریم در ماجرای حضرت یوسف (ع) ذکر نموده است که خود دلیلی است بر اصالت رؤیاهای راستین از دیدگاه قرآن.
بررسی (صفحهٔ ۴۱ کتاب درسی)
چرا نمیتوانیم رؤیاهای صادقه را به بُعد مادی و جسمانی خود نسبت دهیم؟
مگر بُعد جسمانی ما چه ویژگیهایی دارد که نمیتواند منشأ این قبیل خوابها باشد؟
هر موجود جسمانی در زمان و مکان خاص قرار دارد نمیتواند همزمان در دو جا یا دو زمان مختلف حاضر باشد، امّا در رؤیاهای صادقانه میبینیم که یک شخص که مثلاً در زمان «الف» زندگی میکند در خواب به زمان «ب» رفته است و این عمل از عهدهٔ جسم ساخته نیست، پس مربوط به بعد روحی است.
نتیجه آن که ما غیر از بُعد جسمانی بُعد دیگری داریم که در فرهنگ دینی، از آن به «روح» تعبیر شده است. همین بُعد است که به ما توانایی «انتخاب» و «تصمیم گیری» میدهد، به دنبال کمالات نامحدود است و توانایی درک واقعیات و تفکر و اندیشه به ما میبخشد. همین بُعد است که فضیلتها و رذیلتهای اخلاقی را کسب میکند و اگر به فضیلتها آراسته شد، مقرب درگاه خدا و مسجود فرشتگان میشود و اگر به رذیلتها تن داد، تا اعماق جهنم سقوط میکند.
اندیشه و تحقیق (صفحهٔ ۴۲ کتاب درسی)
1- منظور از خود حقیقی چیست؟ این خود چه ویژگی هایی دارد؟
خود حقیقی همان «روح الهی انسان» است، حقیقتی زنده و آگاه که پس از مرگ انسان به برزخ سپس به عالم آخرت منتقل میشود و پاسخگوی عملکرد انسان است که خود حقیقی همان حقیقت ثابت و پایداری است که در طول زندگی همراه ماست و باعث ثبات شخصیت و هویت شخصی میشود. این بعد به ما توانایی انتخاب و تصمیم گیری میدهد، به دنبال کمالات نامحدود است و تواتایی درک واقعیات و تفکر و اندیشه به ما میبخشد، همین بعد است که فضیلتها و رذیلتهای اخلاقی را کسب میکند و اگر به فضیلتها آراسته شد مقرب درگاه خدا ومسجود فرشتگان میشود و اگر به رذیلتها تن داد، تا اعماق جهم سقوط میکند.
2- خود حقیقی چگونه با موضوع قضاوت قاضی در دادگاه ارتباط پیدا میکند؟
اگر کسی را که بیست سال قبل، به جنایتی دست زده و اکنون دستگیر شده است، محاکمه و مجازات میکنیم بدان جهت است که وی را همان انسان بیست سال قبل میدانیم، گرچه سنی از آن گذشته و ظاهرشان تغییر کرده است.
پیشنهاد (صفحهٔ ۴۲ کتاب درسی)
بررسی کنید که چرا انسان با اینکه میداند روح منشأ کسب فضایل و خوبیهاست امّا بیشتر به جسم خود توجه میکند؟
غفلت از هدف خلقت و توجّه به امور دنیایی موجب شده است که انسان توجّه بیشتری به محسوسات کند و دوست دارد با کمترین تلاش نتیجهٔ عمل خود را زود ببیند؛ زیرا انسان بسیار عجول است و پرورش روح کاری است زمان بر و پرزحمت که برای این کار همت و تلاش بسیار لازم است و نتیجهٔ اصلی این زحمات را در قیامت مشاهده میکند.
1193 - طرح درس هدیه های آسمانی دوم ابتدایی درس هدیه های خدا
1192 - طرح درس تاریخ ایران و جهان(2) درس تحولات سیاسی اروپا در قرن جدید صفحه 21-17
1191 - طرح درس روزانه ملی پیام های آسمانی هفتم درس پیامبر رحمت
1190 - طرح درس روزانه ملی قرآن هشتم درس وقف در آخر جمله
1189 - طرح درس سالانه مطالعات اجتماعی نهم
حقیقی ,بُعد ,انسان ,زمان ,میکند ,جسمانی ,است که ,خود حقیقی ,است و ,کتاب درسی ,و اگر ,دنبال کمالات نامحدود
درباره این سایت