چگونه می توانم ، با شادی و نشاط در کلاس درس علوم تجربی سطح یادگیری را ارتقاء دهم

بیان مسئله :

یکی از واقعیتهایی که سبب شده است پرورش مهارت ها در درس علوم تجربی مورد توجه فراوان قرار گیرد این است که می دانیم بسیاری از مفاهیمی که در کتاب های درسی به دانش آموزان یاد داده می شود . پس از مدتی فراموش می گردد . در واقع ، اگر حاصل دوره تحصیلات مدرسه ای ، تنها انتقال پاره ای از مفاهیم به ذهن دانش آموزان باشد ، با فراموش شدن آن مفاهیم ، حاصل کلیه سال های تحصیل نیز از دست می رود . به همین سبب ، باید سعی کنیم علاوه بر مفاهیم پایه ، راهی به دانش آموزان نشان دهیم که خودشان بتوانند به دنبال معرفت و دانش مورد نیاز خود بگردند لذا در شیوه های نوین آموزش علوم تجربی سعی می شود که یادگیری ، تا حد امکان ، از قطب آموزش و یادگیری انفعالی دور و به قطب آموزش و یادگیری فعال نزدیک شود .

ارائه اطلاعات ( شواهد یک )

1 . گفتگو با همکاران خصوصاً همکاران هم رشته در مورد وضعیت شادابی و تحرک دانش آموزان

2 . گفتگو با دانش آموزان کلاس در مورد میزان علاقه آنها نسبت به تحصیل و مشاهده وضعیت ظاهری آنها در کلاس درس

3 . گفتگو با اولیاء دانش آموزان و بررسی دلایل بی انگیزگی دانش آموزان

4 . بررسی وضعیت نمرات دانش آموزان در پایه پنجم و تهیه نمودار

5 . بررسی وضعیت نمرات دانش آموزان سال دوم راهنمایی البته نمرات مربوط به پایه پنجم و اول راهنمایی و مقایسه نمرات با نمرات دانش آموزان مورد پژوهش

6 . اختلاف نمرات درس علوم تجربی پایه پنجم و اول راهنمایی در گروه شاهد

راه حل های پیشنهادی

1 . حمایت از دانش آموزان 2 . توأم ساختن درس با شعر و موسیقی

3 . فعالیتهای گروهی 4 . بیان درس بصورت داستان 5 . ایجاد شادی و هیجان در محیط مدرسه 6 . تغییر و تحول در مکان یادگیری

7 . نقش معلم 8 . گردش علمی 9 . بازیهای تربیتی

اجرای راه حل ها

1 . حمایت از دانش آموزان : خصوصاً در مورد دانش آموزان مضطرب ، خجالتی ، کم رو و یا ضعیف از نظر درسی که نیاز بیشتری به حمایت از طرف معلم دارند ، بیشتر مورد توجه بودند .

2 . فعالیتهای گروهی : گروه بندی دانش آموزان بصورت ناهمگن شامل خوب ، متوسط و ضعیف ، تا دانش آموزانی که کم رو ، مضطرب و خجالتی هستند . احساس راحتتری برای بیان نظرات خود همراه گروه داشته باشند .

3 . بیان درس بصورت داستان : در بعضی از دروس که امکان بیان مطالب درسی بصورت داستان بود از این روش استفاده می شد که اثرات مثبت و سازنده فراوانی چون درک و فهم آسان درس و جذب بچه ها به سوی گوش دادن و یادگیری را دارد .

4 . ایجاد شادی و هیجان در محیط مدرسه لازم است بدانیم که از عوامل مؤثر در ایجاد محیط آموزشی شاد عبارتند از     1 . مدیر و معاون        2 . وضعیت فیزیکی مدرسه       3 . معلم

5 . تغییر و تحول در مکان یادگیری : برای انجام فعالیتهای گروهی کتاب مانند بحث کنید و غیره ، نیمکت ها دو به دو مقابل هم قرار داده می شد تا اعضا گروه بتوانند به راحتی کار خود را انجام دهند و یا هنگام دوره دروس نیمکتها در چهار طرف کلاس چیده می شد .

6 . معلم : وضعیت ظاهری معلم      - برقراری رابطه ای دوستانه و صمیمی

استفاده از کلمات با جملات طنز یا شوخی با رعایت حرمت دانش آموزان

تشویق دانش آموزان با استفاده از کارت تشویق ، داشتن شور و اشتیاق هنگام تدریس مطالب درسی و استفاده از مثالهای مناسب

7 . گردش علمی : چون بیرون بردن دانش آموزان از مدرسه مشکلات بسیاری دارد لذا فعالیت خود را محدود به محیط مدرسه و خارج از کلاس کردم مثلاً تدریس دنیای گیاهان در کنار باغچه در حیاط مدرسه

8 . بازیهای تربیتی : روش نمایشی مثلاً برای نمایش ویژگیهای مواد ، هر کدام از دانش آموزان به عنوان یک اتم می باشند و یا پرسش درس بصورت مسابقه برای دوره های درسها

9 . توأم ساختن درس با شعر و موسیقی : در این زمینه چون طبع شعری نداشتم کار خاصی انجام ندادم

ارائه اطلاعات ( شواهد 2 )

نمرات پایه پنجم و اول راهنمایی دانش آموزانی که اکنون کلاس دوم راهنمایی بودند طبق تصمیم اتخاذ شد . در جلسه آبان ماه از پرونده دانش آموزان ، تهیه شده و نموداری برای آن رسم نموده بودم نکته ای که توجهم را جلب کرد پراکندگی نمرات بود که در پایه پنجم طبق نمودار بین 15 تا 20 و اما نمودار مربوط به اول راهنمایی پراکندگی نمرات بین 10 تا 20 می باشد . اما آنچه در طول مدت پژوهش توانستم به آن برسم کم کردن اختلاف میانگین نمرات کلاس پنجم و اول راهنمایی بود که این اختلاف در مورد گروه اول شاهد 56/3 و گروه دوم 28/2 بود که در مورد گروه مورد پژوهش این اختلاف به 1 و 66/1 رسید که به نظر من یک موفقیت برای این پژوهش محسوب می شد .

 

توجه :

برای سفارش و دریافت کامل این اقدام پژوهی به شماره 09159886819 در تلگرام یا واتساپ پیام دهید .

همچنین می توانید از لینک های زیر اقدام پژوهی های آماده و کامل سایت را ببینید و دریافت نمائید :

روی لیست هر پست که خواستید در زیر کلیک کنید یا می توانید در همین صفحه همه موضوعات را مشاهده نمایید :

 


سایت علمی و پژوهشی آسمان

1193 - طرح درس هدیه های آسمانی دوم ابتدایی درس هدیه های خدا

1192 - طرح درس تاریخ ایران و جهان(2) درس تحولات سیاسی اروپا در قرن جدید صفحه 21-17

1191 - طرح درس روزانه ملی پیام های آسمانی هفتم درس پیامبر رحمت

1190 - طرح درس روزانه ملی قرآن هشتم درس وقف در آخر جمله

1189 - طرح درس سالانه مطالعات اجتماعی نهم

1188 - طرح درس سالانه کتاب قرآن پایه هفتم

1187 - طرح درس سالانه قرآن هشتم

اقدام ,پژوهی ,لیست ,های ,    ,دانش ,اقدام پژوهی ,لیست اقدام ,پژوهی های ,    لیست ,دانش آموزان ,لیست اقدام پژوهی ,بررسی وضعیت نمرات ,ارائه اطلاعات شواهد

مشخصات

آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

پروژه دانشجویی شهریور کلیپ بانک لینک های دانلود فیلم ، دانلود سریال و دانلود آهنگ میباشد. هر چی کی بخوای خورشیدِ شب alooahan با ما به روز ترین باشید کفشدوزک بلاگ newcooking روش های زندگی بهتر و کسب درآمد اخبار اقتصادي